vastgoedstyling
08 november 2018

Vastgoedstyling voor een vakantiewoning? Ja, juist!

Langzaamaan wordt het ook in Nederland gebruikelijk om een vastgoedstylist in te huren voor de verkoop van een woning. Maar voor vakantiewoningen is dit nog relatief onbekend. Dat is jammer! Juist bij vakantiewoningen gaat het erom de potentiële koper een goede indruk te geven: kan de koper hier zelf genieten van een heerlijke vakantie en hoe aantrekkelijk is de vakantiewoning voor verhuur?

Wat is vastgoedstyling precies?

Vastgoedstyling of verkoopstyling is het zo aantrekkelijk mogelijk presenteren van een woning voor verkoop of verhuur aan de juiste doelgroep. Hierbij wordt de focus gelegd op de bijzondere kenmerken van de woning waarbij iedere ruimte een duidelijk functie heeft. Licht, ruimtelijkheid en properheid zijn daarbij basisvereisten. Een vastgoedstylist richt zich vooral op de doelgroep van kopers en wil het huis zo aantrekkelijk mogelijk voor deze doelgroep presenteren. Dit staat los van de smaak van de verkoper; deze is hierbij niet zo relevant.

Stijgende vraag naar vakantiehuizen

Volgens recent onderzoek van NVM (juni 2018) blijft de markt voor vakantiewoningen groeien. In 2017 steeg de vraag met 15% en werden er 4.330 vakantiewoningen verkocht. Daarmee kun je denken dat een vakantiewoning zichzelf verkoopt, maar dat geldt zeker niet voor alle vakantiewoningen. Naast de bestaande vakantiewoningen, wordt er door de grote vakantieparken flink geïnvesteerd in de bouw van nieuwe parken. Zoek op internet maar eens naar het aanbod vakantiewoningen in een bepaalde prijsklasse of regio, om een idee te krijgen van deze markt. Dat doen potentiële kopers ook!

Vastgoedstyling voor vakantiehuizen

Bij vastgoedstyling is een belangrijke taak van de vastgoedstylist om de woning te neutraliseren en te depersonaliseren. Bij vakantiewoningen komt daar nog bij dat de woning voldoende uitnodigend moet zijn om daar een vakantie te willen vieren. Kopers kijken tegenwoordig niet meer zo makkelijk ‘door een woning heen’. Rommel, achterstallig onderhoud en oma’s eikenhouten bankstel zijn geen verkoop bevorderende elementen. Dat straalt geen vakantie uit, maar een noodzakelijke flinke opknapbeurt en dus veel werk!

Een ideale vakantiewoning in de verkoop is een woning zonder achterstallig onderhoud, leuk ingericht en met een sfeervolle uitstraling. Dat betekent echt niet dat alle meubels modern en nieuw moeten zijn! De kunst is een goede combi te vinden tussen bestaande meubelen en enkele nieuwe meubelen en accessoires. Vaak kan dit voor een heel redelijke prijs! Eigenlijk moet de vakantiewoning er zo uit zien dat de koper meteen vakantie kan gaan vieren.

Is vastgoedstyling duur?

Nee, zeker niet! Vastgoedstyling is geen kostenpost, maar een investering die zich prima terugverdient.

De voordelen op een rijtje:

  • Een goed uitziende vakantiewoning verhuurt vaker en tegen betere prijzen en is daarmee aantrekkelijker voor beleggers;
  • De sterke punten van de vakantiewoning worden maximaal benadrukt, waardoor de goede doelgroep wordt aangesproken;
  • Kopers hoeven niet te klussen, maar kunnen meteen gaan verhuren of zelf genieten. Daardoor zijn ze bereid een hogere prijs te betalen;
  • De vakantiewoning onderscheidt zich in positieve zin van de concurrentie en wordt daardoor sneller verkocht.

Wie wil dat nu niet?

Leave a Reply