+31 6 22 93 89 74 info@styling-aanzee.nl

Over Monique

OVER monique

Financieel manager en stylist; een bijzondere combinatie?
Voor mij niet.
Financieel manager is een mooi vak, maar op het financiële vlak is het niet de bedoeling te creatief te worden. Stylist is een mooi én creatief vak, maar vaak weinig zakelijk.
Dit is voor mij een mooie manier om het creatieve stuk van styling te combineren met de zakelijkheid van verhuur van vakantiewoningen.
Door de enthousiaste reacties over de inrichting van ons eerste vakantiehuis heb ik in 2016/2017 bij het NIA de opleiding voor Interieurstylist gevolgd. Heerlijk om je gevoel voor inrichting te onderbouwen met theorie, discussies met medestudenten en aanwijzingen van de docenten. Ondertussen zijn daar een cursus Sketch-Up, Vastgoed fotografie en een opleiding Interieur Ontwerpen en Vastgoedstyling bij gekomen.

Eigenlijk is het verhuren van een vakantiehuis niet heel veel anders dan het runnen van een onderneming. Dat betekent ook dat je een ondernemingsplan gaat maken en dat vervolgens gaat uitvoeren.

Plan van aanpak

Eigenlijk is het verhuren van een vakantiehuis niet heel veel anders dan het runnen van een onderneming. Dat betekent ook dat je een ondernemingsplan gaat maken en dat vervolgens gaat uitvoeren.
Ik hanteer hierbij een zes stappen plan:

Kies je doelgroep

Als je geen keuze maakt voor een duidelijke doelgroep, valt je vakantiehuis niet op in de massa. Je vakantiehuis is dan gemiddeld en er zijn altijd vakantiehuizen die beter beantwoorden aan de behoefte van een bepaalde doelgroep. Er is toch ook geen standaard fiets of standaard auto?
Durf te kiezen, dan trek je meer mensen aan in de door jou gekozen doelgroep.

Zorg dat je huis past in de omgeving waar het staat en dat het zich onderscheid van de massa.

Als gasten op zoek gaan naar een vakantiehuis, zullen ze als eerste een bepaalde omgeving selecteren. Een huis dat aansluit op deze omgeving zal dan snel in de smaak vallen. Belangrijk is dan wel dat het vakantiehuis zich onderscheidt van de massa.
l

De investering in styling, meubelen, accessoires en eventueel een verbouwing.

Het doel van de restyling van het vakantiehuis is rendementsverhoging. Dat betekent dat we kritisch zijn ten opzichte van wat er opnieuw gebruikt kan worden in de vakantiewoning en wat er nieuw aangeschaft dient te worden.

Het investeringsplan

Rendement begint met een kritische investering. Ik noem dat functionele styling: iedere investering moet waarde toevoegen. Waarde in de zin van verhuurrendement of in de zin van waardestijging van het pand.
g

De uitvoering

Denk goed na over de planning voordat je begint. De beste periode om te restylen of verbouwen is tussen 1 november en 1 april. Dat is normaal gesproken de periode met de laagste huuropbrengsten, dus dat ‘kost’ dan relatief weinig.

De fotopresentatie

Foto’s zijn vaak een vergeten onderdeel. Dat is zonde. Dan heb je net met veel energie je vakantiewoning opgeknapt/gerestyled en dan laat je dat niet maximaal aan de buitenwereld zien.

Do more
of what
makes
you happy