+31 6 22 93 89 74 info@styling-aanzee.nl

Vakantiehuis in de verhuur: kies je doelgroep!

Als je een vakantiehuis verhuurt, wil je de doelgroep graag zo groot mogelijk maken. Met de gedachte: hoe groter de doelgroep, hoe groter de kans dat het huis goed wordt verhuurd. Mijn ervaring is dat je juist een specifieke doelgroep moet kiezen om het rendement te verhogen.

Durf te kiezen!

Als je geen keuze maakt voor een duidelijke doelgroep, valt je vakantiehuis minder op in de massa. Je vakantiehuis is gemiddeld en er zijn altijd vakantiehuizen die beter aansluiten op de behoefte van een bepaalde doelgroep. Er is toch ook geen standaard fiets of standaard auto? Durf te kiezen, dan trek je meer gasten aan in de door jou gekozen doelgroep. Het kiezen van een doelgroep is vooral belangrijk voor de perioden buiten de schoolvakanties. Waarschijnlijk is je vakantiehuis in de schoolvakanties toch wel verhuurd, maar juist voor de perioden daarbuiten moet je beter je best doen. Bij het bepalen van de doelgroep is een aantal factoren relevant:

    1. De omgeving waar het huis staat
    2. Kijk goed naar de omgeving waarin je huis staat. Heb je bijv. een mooi natuurgebied vlakbij of heerlijke fietsroutes? Dan zijn oudere mensen zonder schoolgaande kinderen wellicht een interessante doelgroep. Is er een pretpark, dierentuin of zwembad in de buurt? Denk dan aan jonge gezinnen met kleine kinderen.

    3. De concurrentie in de omgeving
    4. Kijk op internet naar het bestaande aanbod. Dat doen potentiële gasten ook. Zo krijg je een beeld van de concurrentie. Zijn er veel appartementen te huur, maar relatief weinig grondgebonden woningen? Zijn er veel kleine of grote woningen te huur? Kortom, maak een inschatting van de diversiteit in het aanbod en probeer je te onderscheiden. Er is bijv. relatief weinig aanbod van vakantiehuizen waar de hond welkom is. Als dit in jouw vakantiehuis wel mag, is dat een groot pluspunt!

    5. De ontwikkeling van de vraag naar vakantiehuizen
    6. Er is steeds meer vraag naar vakantiehuizen waar drie generaties met elkaar op vakantie kunnen. Door alle drukke agenda’s is er maar weinig tijd voor elkaar. Een vakantie is dan een mooie gelegenheid om samen tijd door te brengen. Heeft jouw vakantiehuis een slaap- en badkamer op de begane grond? Dan zou dit een prima doelgroep kunnen zijn….. Daarnaast zien we steeds meer samengestelde gezinnen met veel kinderen. Ook hierbij is behoefte aan grotere vakantiehuizen. Er zijn relatief weinig vakantiehuizen voor 8 personen; als je jouw 6-persoonshuis kunt uitbreiden, sluit dit goed aan op deze doelgroep. Een derde ontwikkeling is de opkomst van zogenaamde ‘tiny houses’, waarbij klein juist weer fijn wordt.

    7. Het huis zelf
    8. Oudere vakantiehuizen zijn vaak wat kleiner. Heb je mogelijkheden om uit te bouwen of om bijv. een garage bij het huis te betrekken? Wellicht is het verstandiger om van een kleine 6-persoons vakantiewoning een ruime 4-persoons vakantiewoning te maken om het aantrekkelijker te maken voor jouw doelgroep.

    9. Eigen wensen en eisen
    Probeer niet heel kritisch te zijn met je eigen wensen en eisen. Waarschijnlijk zit je zelf niet meer dan 5 weken per jaar in je vakantiehuis. Dat betekent dat het huis 47 weken per jaar verhuurd kan worden aan jouw doelgroep. Misschien vind je zelf dat traphekje en die babystoel niet zo fraai, maar als je daarmee een interessante doelgroep aanspreekt, zou ik het toch overwegen.

    Tot slot

    Nu het hoogseizoen ten einde loopt is het tijd om eens kritisch te kijken naar het rendement van afgelopen jaar. Ben je tevreden of wil je volgend jaar meer rendement? Styling Aan Zee kan je hierbij helpen. Wij zijn gespecialiseerd in rendementsverhoging van vakantiehuizen, bij zowel bij verhuur als verkoop. Meer weten? We komen graag eens langs om de mogelijkheden te bespreken. www.styling-aanzee.nl Monique@styling-aanzee.nl