airbnb
09 oktober 2018

5 lessen die vakantieparken kunnen leren van Airbnb

Ondanks alle bezwaren tegen de werkwijze van Airbnb, moet gezegd worden dat Airbnb ook voor een frisse wind in recreatieland zorgt. Zoals in veel branches worden ook hier de traditionele ondernemers gedwongen te innoveren door een nieuwkomer in de markt. Tenminste, als je het rendement op peil wilt houden of verhogen…. Vijf lessen:

Airbnb kent nauwelijks vaste dagen voor aankomst en vertrek.

Center Parcs is hier in 2016 ook mee begonnen, net als Topparken. Landal GreenParcs biedt meer mogelijkheden, maar kent nog geen volledige vrijheid. Andere parken experimenteren voorzichtig buiten het hoogseizoen. Er zijn echter nog voldoende parken of verhuurorganisaties waar je standaard aankomst- en vertrekdagen hebt. Geen idee waarom. Dit leidt tot piekbelasting op het park, bij de schoonmaak en tot files op de weg. Gasten willen tegenwoordig zelf bepalen wanneer ze aankomen en vertrekken, net als in een hotel. Angst voor een lagere bezettingsgraad is ongegrond. Center Parcs laat een stijgende bezettingsgraad zien.

Dynamic pricing i.p.v. vroegboekkortingen, last-minute kortingen, 55+ kortingen etc.

Bij Airbnb kun je als huiseigenaar de prijs dynamisch laten vaststellen door Airbnb. Afhankelijk van de woning, de concurrentie, de vraag en de planningshorizon, bepaalt Airbnb de prijs. Hier zien we de grotere parken ook al mee werken, maar veel kleinere parken of verhuurorganisaties werken nog met vaste prijzen en kortingen. Dit geeft alleen maar onduidelijkheid voor de gasten over de prijs en leidt tot ontevredenheid. Waarom zouden bijv. oudere gasten minder betalen dan jongere gasten? Is toch niet logisch? Het systeem van vraag en aanbod kennen we allemaal en behoeft geen uitleg.

Grote variatie in het aanbod in plaats van one-size-fits-all.

Dit is uiteraard inherent aan het concept van Airbnb, maar geeft wel te denken: waarom zijn er nog steeds parken waar alle vakantiehuisjes op elkaar lijken? Waar het voor de gasten eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt in welk huisje ze zitten, afgezien van ligging en aantal personen? Waarom niet veel meer variatie in de woningen, in de inrichting of in het concept? Gasten willen tegenwoordig wat te kiezen hebben. En smaken verschillen…

Beoordeling per vakantiewoning.

In steeds meer parken zijn de vakantiehuizen in particulier eigendom. Door de one-size-fits-all benadering worden particuliere eigenaren niet gestimuleerd om in hun woning te investeren. Sterker nog, conform het Prisonners Dilemma zal een individuele eigenaar juist niet investeren in de hoop dat andere eigenaren dat wel doen. En als iedereen zo denkt, gaat dat ten koste van de kwaliteit van de vakantiewoningen. Individuele beoordelingen per vakantiewoning stimuleert juist wel dat eigenaren in hun woning investeren en zich positief onderscheiden van de andere woningen. Daar wordt het park alleen maar mooier en gevarieerder van.

Last but not least: de reinheid van de vakantiewoning.

Uit onderzoek blijkt keer op keer dat de schoonmaak in vakantiehuizen te wensen overlaat! Al investeer je een vermogen in  een vakantiewoning en ziet de inrichting er fantastisch uit; dat heeft allemaal geen enkele zin als de vakantiewoning niet goed wordt schoongemaakt. Bij de beoordeling per vakantiewoning is van tevoren duidelijk voor de gasten of een woning schoon is of niet. En de eigenaar weet veel beter hoe zijn woning gewaardeerd wordt en waar aan gewerkt moet worden.

Leave a Reply